زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

  • ۰
  • ۰

اکثر دختران و خانم های بالغ قبل از قاعدگی دچار تغییراتی مثل تغییر در خلق و خو، حساس شدن سینه ها، بی حوصلگی و خستگی و مواردی از این دست می شوند که به آن سندروم پیش از قاعدگی می گویند. معمولا سندروم پیش از قاعدگی یک الی دو هفته قبل از شروع پریودی ایجاد می شود و به همین دلیل برخی از خانم ها هر دوهفته یک بار آن را تجربه می کنند. خوشبختانه با نزدیک شدن به پریودی و شروع آن این علائم تمام می شوند. اما افرادی که برای بارداری اقدام کرده و علائم بارداری در هفته اول یا علائم بارداری در ماه اول را تجربه کردند می دانند که این علائم نیز شبیه سندروم پیش از قاعدگی است و به همین دلیل کمی گیج می شوند و نمی دانند زمان مناسب برای تست بی بی چک هست یا خیر؟

در این مقاله می خواهیم شما را با تفاوت علائم بارداری با علائم قاعدگی آشنا کنیم تا بهتر بتوانید شرایط خود را تشخیص دهید.

دراین مقاله می خوانیم:

علائم رایج سندروم پیش از قاعدگی
علائم مشترک اولیه بارداری با قاعدگی
آیا قاعدگی شما قطع شده است؟
علائمی که فقط در طول بارداری تجربه می کنید
چگونه می توانم بفهمم که باردار هستم؟


علائم رایج سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی یک یا دو هفته قبل از دوره ماهیانه اتفاق می افتد. این علائم بعد از تخمک گذاری یعنی از روز چهاردهم دوره قاعدگی (اگر قاعدگی شما منظم و بیست و هشت روزه باشد) شروع می شود. با شروع پریود این علائم نیز ناپدید شده و دوباره در سیکل بعدی اتفاق می افتد. در دوران بارداری و یائسگی نیز این سندروم وجود نخواهد داشت. 

میزان شدت سندروم پیش از قاعدگی بسته به شرایط جسمی، روحی و ژنتیکی فرد در خانم ها متفاوت است. همچنین برخی از خانم ها نمی توانند آن را بپذیرند و به همین دلیل بسیار اذیت می شوند اما برخی از خانم ها به راحتی با آن کنار می آیند. 

رایج ترین علائم سندروم پیش از قاعدگی :

-    خستگی
-    ورم و درد پستان
-    سردرد
-    افسردگی همراه با حالت روحی نامتعادل
-    نگرانی
-    درد عضلات و مفاصل
-    هوس کردن غذا
-    گرفتگی های قاعدگی
-    دشواری در تمرکز 

بیشتر علائم سندروم پیش از قاعدگی مشابه علائم بارداری هستند. بنابراین اگر برای بارداری تلاش کرده باشید ممکن است این علائم را با علائم بارداری اشتباه بگیرید. اگر شما دفترچه اندازه گیری دما داشته باشید بهتر می توانید تفاوت شرایط مربوط به پریودی و بارداری را تشخیص دهید. زیرا دما در بارداری تا چند روز بالا می ماند اما در پریودی با نزدیک شدن به آن و شروع دوره کاهش می یابد. در افرادی که سیکل قاعدگی نامنظم دارند، تشخیص این دو شرایط حتی با اندازه گیری دما هم سخت و گیج کننده است.

علائم مشترک اولیه بارداری با قاعدگی

در اینجا علائم اولیه بارداری ذکر شده است. نگاهی گذرا به شما نشان میدهد دلیل دشوار بودن تشخیص تفاوت سندروم پیش از قاعدگی و بارداری چیست.

1- درد و ورم پستان:

درد و ورم پستان از علائم رایج بارداری و سندروم پیش از قاعدگی می باشد. چگونه می توان تفاوت آن ها را تشخیص داد:

در سندروم پیش از قاعدگی:

- اگر تغییرات سینه مربوط به سندروم پیش از قاعدگی باشد، پستان ها در نیمه دوم سیکل قاعدگی ورم می کنند و درد دارند. خانم هایی که در سن بچه دار شدن هستند از این مسئله بیشتر رنج می کشند. درد در خانم های مختلف نیز متفاوت است. معمولا این حالت از یک هفته قبل از شروع پریودی یا نزدیک به پریودی اتفاق می افتد و با شروع دوره از بین می رود. ممکن است چند روز اول همچنان درد کمتری وجود داشته باشد.

- در سندروم پیش از قاعدگی، بافت های پستان سفت و ناهموار به نظر می رسند و علاوه بر درد احساس پری و سنگینی در سینه های خود دارید. در بیشتر خانم ها پستان ها به شدت ورم می کند. البته این تغییر به مدت دو روز ادامه می یابد و بعد از شروع قاعدگی از بین می رود.

در بارداری:

- در بارداری ورم کردن پستان ها به همراه درد یکی از علائم شایع است. همچنین ممکن است در  هفته اول بارداری و هفته دوم بارداری احساس سوزش، سنگینی و پری هم در سینه های خود داشته باشید. این تغییرات در پستان تا دو هفته پس از بارداری ادامه می یابد. این تغییرات کاملا طبیعی است و به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در بارداری می باشد. 


2-    حالت تهوع:

حالت تهوع یکی از علائم رایج بارداری است اما بیشتر خانم ها در سندروم پیش از قاعدگی نیز آن را تجربه می کنند. بنابراین اگر احساس تهوع دارید و قبلا در روزهای قبل از پریودی آن را تجربه نکرده اید، احتمال دارد باردار باشید.

در سندروم پیش از قاعدگی:

هنگامی که قاعدگی به تاخیر می افتد فرد دیگر حالت تهوع ندارد بنابراین حالت تهوع را نمی توان نشانه سندروم پیش از قاعدگی دانست.

در بارداری:

حالت تهوع علامتی است که تمام خانم های باردار تجربه می کنند. اگر قاعدگی شما تاخیر داشته است و حالت تهوع دارید علامت بارداری است. کارشناسان معتقدند که حالت تهوع در سه هفته اول بارداری اتفاق می افتد و همه خانم ها حالت تهوع و استفراغ را با هم تجربه نمی کنند. بیشتر خانم ها فقط از استفراغ رنج می برند و حالت تهوع ندارند. مطالعات نشان می دهد حالت تهوع فقط مربوط به صبح ها و بیماری صبحگاهی نیست بلکه در هر ساعتی از شبانه روز می تواند وجود داشته باشد.


3-    خستگی:

خستگی از علائم سندروم پیش از قاعدگی و بارداری است و نمی توان زیاد تشخیص داد که مربوط به کدام شرایط می باشد.

در سندروم پیش از قاعدگی:

اگر در طول یک روز معمولی که کار خاصی انجام نداده اید به شدت احساس خستگی می کنید و قاعدگی شما نزدیک است، احتمال سندروم پیش از قاعدگی زیاد است.

در بارداری:

اگر قاعدگی شما به تعویق افتاده و احساس خستگی شدید دارید احتمالا باردار هستید. خستگی در سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارداری از عوارض طبیعی دوران بارداری است. خستگی در بارداری به دلیل افزایش هورمون پروژسترون اتفاق می افتد که باعث کاهش فشار خون و قند خون می شود.


4-    هوس کردن غذاهای عجیب:

در طول بارداری معمولا خانم ها هوس غذاهای خاصی می کنند. اگرچه این مسئله پیش از قاعدگی نیز برای بعضی افراد اتفاق می افتد. 

در سندروم پیش از قاعدگی:

اگر به غذاهای شیرین، شکلات و قند علاقه مند شده اید و اشتیاق زیادی برای دسر دارید دچار سندروم پیش از قاعدگی هستید. در این حالت با اینکه غذای خاصی هوس می کنید اما اگر به آن غذا دسترسی نداشته باشید می توانید تحمل کنید.

در بارداری:

در طول بارداری هفته به هفته نیزهوس غذاهای عجیب می کنید. این غذاها چیزهایی است که شاید قبلا اصلا دوست نداشته اید و ویار شما تنها زمانی از بین می رود که آن غذا را بخورید. این حالت، علامت بارداری است. در بیشتر خانم ها این علائم در مراحل اول بارداری دیده می شود و بعد از سه ماهه اول بارداری کاملا از بین می روند، اما در برخی علائم ادامه می یابد.

 

علائم مشترک بارداری و قاعدگی


5-    گرفتگی عضلات و لکه بینی:

گرفتگی عضلات و لکه بینی از علائم شایع بارداری و سندروم پیش از قاعدگی است. گرفتگی عضلات در طول سندروم طبیعی است و در افراد مختلف با توجه به ساختار بدن متفاوت است. اگرچه برخی خانم ها در روزهای اول بارداری نیز لکه می بینند و گرفتگی را تجربه می کنند. 

در سندروم پیش از قاعدگی:

گرفتگی عضلات از علائم رایج سندروم پیش از قاعدگی است که خانم ها معمولا 24 تا 48 ساعت قبل از شروع خونریزی قاعدگی تجربه می کند. هنگامی که خونریزی شروع می شود، این گرفتگی ها کمتر می شوند.

در بارداری:

هنگامی که تخمک ها روی دیواره رحم کاشته می شود، در روزهای اول بارداری خونریزی سبک یا گرفتگی عضلات ایجاد می شود. خونریزی در اثر لانه گزینی تخمک در رحم است و بیشتر خانم ها درد شکم همراه با لکه را در این روزها تجربه می کنند. در بارداری، گرفتگی در پایین شکم و پشت احساس می شود و این گرفتگی چند ماه یا چند هفته طول می کشد.


6-    حالت روحی نامناسب و گریه:

اگردچار به هم ریختگی روحی شده اید و نزدیک به دوره پریود خود هستید ممکن است فقط سندروم پیش از قاعدگی باشد اما گاهی نیز از علائم بارداری است. 

در سندروم پیش از قاعدگی:

تمام خانم ها پیش از قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی حالت روحی نامناسبی را تجربه می کنند. گاهی خوشحال و گاهی ناراحت هستند. بیشتر خانم ها پیش از پریود شدن حساس تر و زودرنج می شوند.

در بارداری:

در افرادی که قاعدگی منظم دارند، هنگامی که تغییرات احساسی بیش از دو روز طول می کشد، احتمال بارداری بیشتر است. تغییرات هورمونی در بدن باعث حساس شدن خانم می شود. تغییرات احساسی در بارداری و پیش از قاعدگی مشابه است. بنابراین تنها زمانی که تغییرات احساسی همراه با تاخیر قاعدگی باشد می تواند نشانه ای از بارداری طلقی شود. 


7-   ایجاد لکه روی صورت

تغییرات هورمونی بر ظاهر شما نیز تاثیر می گذارد. لکه ایجاد شده بر روی صورت پیش از قاعدگی طبیعی است. اگرچه بیشتر خانم ها این لکه ها را در طول بارداری نیز به طور شدیدتر مشاهده می کنند. تشخیص تفاوت بین بارداری و سندروم پیش از قاعدگی با توجه به این ویژگی دشوار است.

در سندروم پیش از قاعدگی:

مطالعات نشان می دهد حدود 78% خانم ها در طول سندروم پیش از قاعدگی لکه هایی بر روی صورت مشاهده می کنند. این پدیده لکه پیش از قاعدگی می باشد و پزشک قرص های هورمونی مانند قرص های ضد  بارداری یا قرص های کاهش دهنده لکه پیش از قاعدگی را برایتان تجویز می کند. خوشبختانه با گذشت چند روز از پریودی این لکه ها از بین می روند.

در بارداری:

در طول بارداری تغییرات زیادی در بدن خانم ها اتفاق می افتد. یکی از این تغییرات افزایش ترشح هورمونی به نام آندروژن است که ترشح غیر طبیعی آن باعث بالا رفتن تولید چربی توسط غدد پوستی می شود. به همین دلیل ایجاد لکه و جوش در این دوران وجود دارد. اگر بعد از یک هفته یا ده روز این جوش ها و لکه ها از بین نرفتند به معنی بارداری است.


8-    افزایش وزن و نفخ:

بارداری باعث افزایش وزن و نفخ می شود. اما این علائم برای سندروم پیش از قاعدگی نیز وجود دارد.

در سندروم پیش از قاعدگی:

بدن پیش از قاعدگی تمایل به جذب آب بیشتری دارد و احتمالا در این روزها دائما تشنه تان می شود. معمولا خانم هایی که در سنین بارداری هستند قبل از قاعدگی این حالت را تجربه می کنند. در این حالت سوتین شما کوچک شده، شکمتان بزرگ و شلوارهایتان تنگ می شود. به همین دلیل می گویند نزدیک قاعدگی نباید خودتان را وزن کنید زیرا در این روزها اضافه وزنی خواهید داشت که بعد از شروع پریودی از بین می رود. 

در بارداری:

اگر در اطراف شکم افزایش وزن قابل توجهی مشاهده کردید که بیشتر از افزایش روزهای پیش از قاعدگی در ماه های گذشته است، احتمالا باردار هستید. نفخ یکی از علائم اولیه بارداری است و وزن جدید شما را کمی آزار می دهد. همچنین اگر باردار باشید این حالت ها تا پایان سه ماهه اول بارداری همراه شماست و از بین نمی رود. این حالت به دلیل افزایش هورمون پروژسترون است.

مقاله پیشنهادی اوما: درمان نفخ در بارداری 


علائم منحصر به فرد بارداری و قاعدگی بطور خلاصه

علائم عمومی در قاعدگی

  •  نفخ
  • آکنه
  • نوسانات خلقی
  •  گرفتگی

علائم منحصر به بارداری

علائم مشترک بارداری و قاعدگی

  •  نوسانات خلق و خو، افسردگی، اضطراب
  •  درد و حساسیت سینه 
  • خستگی
  •  کمر درد 
  •  درد پشت
  •  سردرد
  • یبوست
  •  افزایش ادرار
  •  میل جنسی پایین

خانم دکتر زهرا سیفی، متخصص زنان، زایمان و نازایی، در مورد علائم بارداری اظهار کرد:" علائم بارداری در میان خانم ها و از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و مادرها نباید خیلی درگیر این علائم باشند. علائم شایع که همه به عنوان علائم بارداری میشناسند مثل عقب افتادن قاعدگی، تهوع و استفراغ، سوزش سر دل با علائم مشکلات دیگرخیلی مشترک هستند ، پس راه حل قطعی در شک  به بارداری و تشخیص دقیق بارداری استفاده از آزمایش خون و تشخیص هورمون بتا در خون است".


آیا قاعدگی شما قطع شده است؟

دلایل زیادی مانند بیماری های تیروئید، مقدار کم هموگلوبین، کمبود آهن، مصرف دارو، چاقی، موادمخدر و مصرف زیاد مشروبات الکلی برای تاخیر در قاعدگی وجود دارد، اما یکی از دلایل اصلی قطع قاعدگی در صورت داشتن رابطه بدون محافظت در دو هفته اخیر بارداری است. اگر قاعدگی منظمی داشتید و ناگهان قاعدگیتان متوقف شده است به معنی بارداری می باشد. بیشتر خانم ها در ابتدای بارداری، لکه بینی و خونریزی خفیف مشاهده می کنند که با قاعدگی منظم و سبک اشتباه گرفته می شود؛ این اتفاق بیشتر در افرادی می افتد که قاعدگی نامنظمی دارند. برای مطمئن شدن از بارداری باید حتما آزمایش خون بدهید.

توجه توجه:

درصد کمی از خانم ها در طول بارداری نیز خونریزی خفیف دارند و این مسئله طبیعی است. اما در صورتی که خونریزی شدید باشد احتمال سقط جنین وجود دارد و باید بلافاصله به اورژانس بروید.

 

تفاوت علائم بارداری و پریودی

علائمی که فقط در طول بارداری تجربه می کنید!

برخی علائم فقط در دوران بارداری مشاهده می شوند. بنابراین اگر این علائم را بدانید می توانید راحت تر بارداری را از سندروم پیش از قاعدگی تشخیص دهید. 

1-    ادرار مکرر:

در طول بارداری تکرر ادرار طبیعی است که قبل از پریودی ایجاد نمی شود، در این حالت رحم در حال رشد است بنابراین به مثانه فشار می آورد و باعث افزایش ادرار می شود. همچنین هر خانم باردار باید هر یک ساعت یک بار مدفوع کند. توجه داشته باشید که این علائم در صورت ابتلا به افزایش قند خون یا عفونت ادراری نیز اتفاق می افتند. بنابراین در صورتی که قاعدگی شما قطع نشده است و این علائم را مشاهده کردید برای انجام آزمایشات مربوط به این بیماری ها به پزشک مراجعه کنید. 

2-    تنگی نفس: 

خانم باردار معمولا دچار تنگی نفس می شود و این مسئله هنگامی اتفاق می افتد که نطفه در حال رشد است و نیاز به اکسیژن اضافی دارد. اگر هنگامی که در حال استراحت هستید یا دراز کشیده اید، این علائم را همراه با درد شدید مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

3-    تیره شدن حلقه دور نوک پستان:

در طول بارداری مقدار استروژن بدن افزایش می یابد که باعث افزایش اندازه نوک پستان یا حلقه دور آن می شود. با پیشروی بارداری، حلقه دور نوک پستان ها تیره می شوند. همچنین یک خط تیره از مرکز شکم به پایین نزدیک واژن می رسد. نوک پستان حتی بعد از زایمان نیز تیره می ماند. اما خط تیره چند ماه بعد از زایمان ناپدید می شود. بنابراین تغییر رنگ حلقه اطراف نوک پستان ربطی به قاعدگی ندارد و نشانه بارداری است. 

4-    افزایش دمای بدن:

دمای بدن در صورت بارداری افزایش می یابد. دمای بدن به مدت حداقل 18 روز یا بیشتر در طول تخمک گذاری بالاتر از حد نرمال می ماند. دمای اصلی بدن حدود 5/0 تا 5/1 درجه افزایش می یابد و در چند هفته اول بارداری این افزایش ادامه خواهد داشت. در موارد نادر پیش از قاعدگی نیز دمای بدن افزایش می یابد که با شروع قاعدگی به حالت عادی برمی گردد. 

5-    تغییر در مخاط دهانه رحم:

یکی از علائم تخمک بارور شده  تغییر در مخاط دهانه رحم است. هنگامی که یک خانم تخمک گذاری انجام می دهد، ترشحات واژن  مانند سفیده تخم مرغ شفاف می شود. در طول تخمک گذاری ترشحات خیلی غلیظ تر از حالت نرمال هستند و نسبت به حالت طبیعی چسبنده تر می باشند. همچنین اگر در این روزها برای بارداری اقدام کنید احتمال آن بسیار بالا می رود. 

6-    تیره شدن پوست:

بیشتر خانم ها در سه ماهه اول بارداری دچار تغییرات زیادی در پوست خود می شوند. پیشانی، لب بالایی، بینی و گونه ها تیره تر می شوند. دو طرف صورت نیز تیره می شود. این اتفاق بیشتر در خانم های با پوست تیره مشاهده می شود.

7-    سردرد:

سردردهای ماه های اول بارداری برای بسیاری از خانم ها اتفاق می افتد. تغییرات هورمونی باعث این سردردها می شود. معمولا درد بر کل سر اثر می گذارد اما بر روی بینایی تاثیر نمی گذارد. 

مقاله پیشنهادی اوما: 20 تا از مهمترین علائم و نشانه های بارداری

انتظار دو هفته ای چیست؟

"دو هفته انتظار" یک اصطلاح است که برای توصیف فاصله زمانی بین تخمک گذاری و لانه گزینی استفاده می شود و زمانی است که در آن تست بارداری به درستی عمل می کند. بسیاری از آزمایشات موجود در بازار مثل بی بی چک می توانند به تعیین بارداری، حتی قبل از تاریخ مورد انتظار پریودی، بپردازند البته نمی توان تا قبل از تاخیر در پریودی به این تست ها اطمینان کرد و بهترین روش آزمایش خون می باشد.

چگونه می توانم بفهمم که باردار هستم؟

اگر مشکوک هستید که باردار هستید، دو روش اصلی تأیید بارداری وجود دارد.

تست بارداری:

تست های بارداری (15 نکته جالب درباره بی بی چک ) را می توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد و اگر در زمان مناسب انجام شوند کاملا دقیق هستند. یادتان باشد تخمک برای انجام لقاح به حداقل ده روز زمان نیاز دارد. پس انجام این تست بلافاصلاه یا یکی دو روز بعد از رابطه اشتباه است. اگر از علائم بارداری فقط خستگی یا استرس آن را دارید شاید دچار بیماری هایی مثل خستگی آدرنال، استرس یا PCOS شده اید و باید به پزشک مرراجعه کنید.

آزمایش خون:

آزمایش خون برای بارداری مطمئن ترین روش تشخیص بارداری است. آزمایشاتی که انجام می شود به شما می گوید باردار هستید یا خیر. پزشک همچنین می تواند  مشکلات دیگر مانند کم کاری تیروئید یا PCOS  را با انجام آزمایشات تشخیص دهد.

سخن آخر

هیچ کس مثل خودتان متوجه تغییرات شرایط بدنی شما نمی شود. اگر شما برای باردار شدن تلاش کرده اید و در حال حاضر نزدیک به پریودی خود هستید اما علائمی را مشاهده می کنید که در دوره های قبل تجربه نکردید، احتمالا شما موفق به بارداری شده اید و باید چند روز دیگر صبر کنید تا آزمایش خون انجام دهید و از بارداری خود مطمئن شوید.

[collapse id=40]

منبع: سلامت بانوان اوما

  • ۹۹/۰۳/۰۱
  • تینا فتاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی