زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

  • ۰
  • ۰

مراجعه به دندانپزشکی و انجام کارهای مربوط به دندان برای بزرگسالان مشکل است و قطعا این موضوع برای کودکان دردناک تر خواهد بود. گاهی کودکانی که دچار دندان درد شده اند نمی توانند تا زمانی که نوبت دندان پزشکی دارند صبر کنند و بسیار بی تابی می کنند. در این زمان ها می توانید از داروهای ضد درد خانگی برای تسکین درد دندانشان تا رسیدن موعد دندانپزشکی استفاده کنید.

همچنین گاهی اتفاق می افتد که فرزند شما در زمانی دچار یک دندان درد ناگهانی میشود که هیچ دندانپزشکی و یا حتی داروخانه ای که داروی تسکین دهنده داشته باشد نیست یا شما در مسافرت هستید و نمی دانید برای تسکین درد دندان کودکتان چه کاری انجام دهید؟ در این صورت درمان های خانگی به شما کمک خواهند کرد.

در این مقاله دلایل دندان درد کودکان، علائم، نحوه تشخیص و تسکین دهنده های خانگی را برایتان توضیح خواهیم داد.

علل شایع دندان درد در کودکان

کودکان در حال رشد به دلیل رشد بدن ممکن است دردهای خفیفی را در قسمت های مختلف بدن خود تجربه کنند، اما دندان درد را نباید نادیده گرفت زیرا می تواند یک مسئله جدی باشد و حتما باید توسط دندان پزشک کودکان معاینه و در صورت نیاز درمان شود. قبل از انجام درمان خانگی دندان درد کودکتان بهتر است علائم زیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید نیاز به دندانپزشک چقدر برای فرزندتان ضرورت دارد؟

  •  حفره های داخل دندان، ناشی از پوسیدگی دندان است و با پر کردن به راحتی اصلاح می شوند
  •  التهاب، که باعث ایجاد لثه های قرمز و متورم می شود
  •  فرسایش مینای دندان ناشی از باکتری ها یا اسید که باعث  خرابی پالپ یا مغز دندان (عصب دندان) دندان می شود
  •  پریودنتیت ، یک عفونت لثه است که باعث از بین رفتن لثه ها می شود و ممکن است منجر به افتادن دندان شود
  •  فرزند شما ممکن است دچار سردرد شدید باشد که ناشی از فشار های سینوسی است و همین موضوع باعث دندان درد شده است.

علائم دندان درد در کودک چیست؟

علائم دندان درد در کودکان مختلف می تواند متفاوت باشد. اما شایع ترین علائم دندان درد عبارتند از:

  •  درد مداوم و شدید در دندان
  •  درد در دندان که با لمس دندان بدتر می شود.
  • درد دندان که با غذاهای گرم یا سرد یا مایعات بدتر می شود.
  •  درد در یک فک و وجود لکه در اطراف دندان
  • تب
  • به طور کلی احساس خستگی و ضعف به همراه درد

نحوه درمان دندان درد در کودکان

نحوه درمان بستگی به علائم ، سن و سلامت عمومی فرزند شما دارد. همچنین بستگی به این دارد که شرایط  دندان درد کودک شما چقدر شدید است. درمان های پزشکی دندان درد کودکان شامل موارد زیر است:

  1. استفاده از آنتی بیوتیک ها
  2.  داروی ضد درد
  3. شست و شوی دهان با آب نمک گرم
  4.  کشیدن دندان
  5. در صورت لزوم تخلیه عفونت پر از چرک (آبسه)
  6.  در صورت لزوم تراشیدن پوسیدگی ها و پر کردن ساده
  7.  عصب کشی (کانال ریشه)

جراحی برای خارج کردن عفونت وسط دندان که به لثه رسیده است (اگر عفونت شدید باشد ، ممکن است فرزند شما در بیمارستان معالجه شود. همچنین ممکن است وی از طریق لوله IV (داخل وریدی) به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.)

 

درمان دندان درد کودکان

استفاده از داروهای تسکین دندان درد خانگی یک درمان قطعی نیست!

باید قبل از استفاده از داروهای خانگی برای کاهش دندان درد چند نکته مهم را بدانید. مهم ترین نکته این است که این درمان ها تنها باعث تسکین درد می شوند و علت اصلی دندان درد را رفع نمی کنند. تنها در بعضی مواقع که درد بصورت طبیعی به دلیل تغییرات فک ایجاد می شود موثر است که در این حالت هم در موارد شدید تنها تسکین دهنده می باشد. بنابراین بعد از استفاده از داروهای خانگی به محض دسترسی به دندانپزشک کودکان باید کودک را مورد معاینه قرار داده تا علت اصلی درد مشخص شود. 

بی اهمیت بودن نسبت به درد دندان در صورت تسکین درد با داروهای خانگی می تواند منجر به خرابی های عمیق و از بین رفتن لثه و دندان در طولانی مدت شود. همچنین درمان دائمی با تسکین دهنده های خانگی می تواند باعث اسیب بیشتر به دهان و دندان فرزند شما بشود. 

احتیاط:  کودکان از نظر جسمی و طبع متفاوت هستند. بنابراین ممکن است به برخی از مواد موجود در داروهای خانگی حساسیت نشان دهند. اگر یک درصد هم فکر می کنید فرزند شما به مواد خاصی حساسیت دارد نباید از هیچ کدام از داروهای خانگی برای او استفاده کنید.

درمان های خانگی برای تسکین دندان درد کودکان

درمان های خانگی مختلفی برای کاهش دندان درد کودکان وجود دارد که می توانید در مواقع ضروری از ان ها استفاده کنید. این درمان ها عبارتند از:

1- استفاده از محلول آب و نمک

یکی از ساده ترین راه حل ها برای کاهش دندان درد و شاید ارزان ترین راه، محلول آب و نمک خانگی است. این یک حرکت عالی به عنوان اولین قدم برای رفع ناراحتی و درد دندان است. برای این کار به سادگی یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان متوسط آب گرم (داغ نباشد) حل کنید. سپس دهان و دندان فرزند خود را با آن بشویید. به این صورت که مقداری از آب و نمک را باید چند دقیقه در دهان خود نگه دارد و سپس آن را دور بریزد و دوباره تکرار کند. نمک یک ماده ضد باکتریایی قوی است و به خوبی باعث کاهش درد می شود. 

2- درد را با نعنا تسکین دهید

نعناع یکی دیگر از مسکن های عالی  است که معمولاً برای کودکان بی خطر است. برای استفاده از نعناع می توانید چند روش را به کار ببرید:

روش اول

برای این کار باید از یک چای نعناع تی بک یک بار مصرف شده استفاده کنید یا چای نعناع را دم دهید و تفاله های آن را داخل یک پارچه تمیز بگذارید. سپس آن را به مدت چند دقیقه در یخچال قرار دهید تا به طور طبیعی خنک شود و بعد کیسه تی بک یا پارچه دارای تفاله چای نعناع را در داخل دهان کودک بین گونه و لثه کودک (مکان درد) قرار دهید تا مانند یک کمپرس تسکین دهنده عمل کند. 

روش دوم

چند قطره روغن نعناع روی یک توپ پنبه ای بریزید و آن را روی دندانی که درد میکند، بگذارید تا چند دقیقه بماند. در این روش توجه داشته باشد که بعضی از کودکان ممکن است نسبت به روغن نعناع حسلسیت داشته باشند و در صورت حساسیت سریعا باید این درمان را متوقف کنید. 

3- تنفس سیر برای برخی موارد خوب است

اکثر کودکان این روش درمانی را دوست ندارند ، اما یک روش بسیارمؤثر است. سیر به دلیل فواید سلامتی عمومی از جمله خواص ضد باکتریایی آن می تواند برای دندان درد کارساز باشد. همچنین در صورت عفونت دندان، میزان عفونت را کاهش می دهد. برای استفاده از سیر، به سادگی یک یا دو عدد سیر را خرد کرده و با کمی نمک مخلوط کنید. ( بدون نمک هم موثر است.) برای پخش این خمیر روی دندان آسیب دیده از یک توپ پنبه ای استفاده کنید.

4- استفاده از گل میخک

میخک یک درمان خانگی محبوب برای دندان درد برای بزرگسالان است و می تواند برای کودکان نیز مفید باشد اما باید با از آن برای کودکان با احتیاط استفاده کنید. میخک دارای ماده ای موثر برای دندان درد است که اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است درد را شدید تر کرده و حتی به عصب دندان آسیب بزند. برای استفاده از میخک تنها چند قطره روغن میخک یا عصاره ان را روی یک توپ پنبه ای زده و برای چند دقیقه روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

5- استفاده از مسواک و نخ دندان

گاهی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث خروج مواد غذایی از دندان شده و ممکنه درد دندان کمی بهبود یابد.

6- استفاده از کمپرس سرد

این کار باعث کاهش درد و ورم می‌شود. اگر ورمی وجود ندارد، دست کم می‌توانید از آن برای کاهش درد استفاده کنید. کمپرس را، به تناوب، 15 دقیقه روی فک قرار داده و 20 دقیقه کنار بگذارید.

7- استفاده از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه

اگر با روش های بالا درد دندان بهتر نشد، سعی کنید از دوز مناسب داروهای ایبوپروفن یا استامینوفن (و نه آسپیرین) برای کودک خود استفاده کنید. همچنین اگر متوجه شدید صورت کودک شما دچار ورم شده است، می‌توانید برای بهبود این وضعیت از کمپرس یخ بر روی ناحیه خارج فک استفاده کنید.

همچنین استفاده از داروهای موضعی مسکن می‌تواند برای دندان درد کودک مناسب باشد. در حقیقت محصولات حاوی بنزوکائین می‌تواند باعث شود دندان‌ها و بافت اطراف آن به‌طور موقت بی‌حس شود. برای این کار می‌توان دارو را روی یک پارچه تمیز قرار داده و بر روی دندان یا ناحیه آسیب دیده قرار داد.

سخن آخر

با آموزش کامل بهداشت دهان و دندان به فرزندانتان و ملزم کردن ان ها به رعایت این بهداشت از ایجاد دندان درد های ناشی از خرابی دندان جلوگیری کنید. همچنین در صورت از بین رفتن درد دندان فرزندتان با داروهای خانگی آن را نادیده نگیرید و حتما در اولین فرصت فرزندتان را برای معاینه و مشخص شدن علت اصلی درد نزد پزشک ببرید.

[collapse id=2520]

منبع: سلامت بانوان اوما

  • ۹۹/۰۳/۰۶
  • تینا فتاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی