زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

  • ۰
  • ۰

یکی از خطرات احتمالی که ممکن است برای خانم ها و آقایان بعد از رابطه جنسی به وجود بیاید، ابتلا به برخی عفونت ها و بیماری های مقاربتی است. این بیماری ها انواع گوناگون دارند که خوشبختانه بیشتر آن ها با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک قابل درمان هستند. اما بی اهمیت بودن نسبت به آن ها می تواند خطرات جبران ناپذیری مانند ناباروری را ایجاد کند. یکی از این بیماری ها سوزاک است که می تواند خیلی ناراحت کننده باشد.

ما در این مقاله می خواهیم شما را با بیماری مقاربتی سوزاک آشنا کرده و روش های درمانی آن را برایتان توضیح دهیم. پس تا پایان مطلب با گروه سلامت اوما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:

سوزاک چیست؟
علائم سوزاک را بشناسید!
تشخیص سوزاک چگونه است؟
عوارض سوزاک چیست؟
داروی درمان سوزاک را بشناسید!
پیشگیری از عفونت سوزاک
ارتباط بین سوزاک و کلامیدیا چیست؟

سوزاک چیست؟

سوزاک یک بیماری قابل انتقال از طریق رابطه جنسی است. این بیماری ناشی از عفونت تشکیل شده از طریق باکتری Neisseria gonorrhoeae است. این باکتری ها و عفونت ناشی از آن در مناطق گرم و مرطوب بدن به خوبی رشد می کنند. از جمله این مناطق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه ادراری تخلیه می کند)
  • چشم ها
  • گلو
  • واژن
  • مقعد
  • دستگاه تناسلی زن 

سوزاک به راحتی از فرد مبتلا به فرد دیگر از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژن منتقل می شود. بخصوص افرادی که از کاندوم استفاده نمی کنند، بیشتر در معرض خطر این عفونت هستند. بنابراین بهترین محافظت در مقابل عفونت سوزاک استفاده از کاندوم است. بعضی موارد نیز مانند استفاده بیش از حد از الکل یا مواد مخدر به ویژه مواد مخدر تزریقی باعث افزایش احتمال عفونت ( درمان خانگی عفونت زنان ) می شود.

علائم سوزاک را بشناسید!

علائم این بیماری معمولا در عرض دو تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض عفونت بروز می کنند. البته برخی از افراد مبتلا به سوزاک نیز هرگز نشانه های قابل توجهی مشاهده نمی کنند. با این حال باز هم عفونت سوزاک مسری است و تنها از طریق آزمایش های مربوط به تشخیص بیماری های مقاربتی مشخص می شوند.

علائم سوزاک در مردان

در برخی مردان عوارض سوزاک حتی تا چند هفته بروز نمی کند. در بعضی از هم به هیچ عنوان نشانه ای دیده نمی شود. اما به طور معمول، عفونت یک هفته پس از انتقال باید ظاهر شود. اولین علامت قابل توجه در مردان احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار است. همانطور که بیماری پیشرفت می کند، علائم دیگری نیز مشاهده می شوند که عبارتند از:

عفونت به مدت چند هفته پس از درمان علائم در بدن باقی خواهد ماند. در موارد نادر، سوزاک می تواند به بدن، به ویژه مجرای ادرار و بیضه ها آسیب وارد کند و درد ناشی از آن ممکن است به مقعد نیز گسترش یابد.

علائم سوزاک در زنان

بسیاری از زنان علائم سوزاک را مشاهده نمی کنند. اما هنگامی که زنان علائم این بیماری را مشاهده می کنند، علائم مشابه سایر عفونت ها است و شناسایی آن ها دشوار می شود. عفونت های سوازک می توانند بسیار شبیه به قارچ های واژینال یا عفونت های باکتریایی باشند. علائم کلی این بیماری در زنان عبارتند از:

علائم سوزاک در زن و مرد

تشخیص سوزاک چگونه است؟

متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند عفونت سوزاک را به روش های مختلف تشخیص دهند. آنها می توانند نمونه ای از مایع را از ناحیه علامت دار (آلت تناسلی، واژن، مقعد یا گلو) به وسیله سواب (یک وسیله برای نمونه گیری) بگیرند و آن را بر روی یک اسلاید شیشه ای قرار دهند. اگر پزشک به عفونت مفصلی یا خون نیز مظنون باشد، نمونه را از طریق گرفتن خون یا قرار دادن سوزن در مفصل برای برداشتن مایع می گیرند.

آنها یک ماده را به نمونه اضافه کرده و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. اگر سلول به این ماده خاص واکنش نشان دهد، به احتمال زیاد عفونت سوزاک وجود دارد. این روش نسبتا سریع و آسان است، اما کاملا مطمئن نیست. این آزمایش توسط متخصص آزمایشگاه تکمیل می شود.

روش دوم شامل گرفتن نمونه مشابه و قرار دادن آن بر روی ظرف مخصوص است. این نمونه به مدت چند روز تحت شرایط ایده آل رشد می کند. اگر سوزاک داشته باشید، یک کلنی از باکتری های سوزاک رشد خواهد کرد. نتیجه اولیه ممکن است ظرف 24 ساعت آماده شود و نتیجه نهایی سه روز بعد آماده می شود.

عوارض سوزاک چیست؟

زنان بیشتر در معرض خطر عوارض طولانی مدت عفونت های درمان نشده هستند. عفونت درمان نشده سوزاک در زنان در دستگاه تولید مثل زنان گسترش می یابد و به رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها منتقل می شود. این بیماری به عنوان بیماری التهابی لگنی (PID)  نیز شناخته شده است و می تواند باعث درد شدید و مزمن و آسیب رساندن به اندام های جنسی زن شود.

 زنان همچنین ممکن است با انسداد یا زخم لوله های فالوپی مواجه شوند که از حاملگی های آینده جلوگیری می کند یا باعث بارداری خارج از رحم می شود. حاملگی خارج از رحم زمانی است که تخمک بارور خارج از رحم کاشته شده و رشد می کند. اگر در دوره بارداری دچار این عفونت باشید، عفونت سوزاک ممکن است در طول زایمان به نوزاد منتقل شود.

مردان نیز ممکن است از زخم مجرای ادراری یا آبسه دردناک در داخل آلت تناسلی رنج ببرند. در صورت عدم درمان، این عفونت می تواند سبب کاهش باروری یا عقیمی مرد شود. هنگامی که عفونت سوزاک به داخل جریان خون گسترش می یابد، مردان و زنان دچار آرتریت (ورم مفاصل)، آسیب به قلب و یا التهاب پوشش مغز یا نخاع می شوند و با اینکه این شرایط بسیار نادر است اما کاملا جدی و خطرناک می باشد.

داروی درمان سوزاک را بشناسید!

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، بیماری سوزاک با مصرف منظم آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک به راحتی قابل درمان است.

درمان عفونت سوزاک در منزل و با داروهای بدون نسخه

هیچ داروی خانگی یا داروهای بدون نسخه ای برای درمان عفونت سوزاک وجود ندارد. اگر فکر می کنید عفونت سوزاک دارید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آنتی بیوتیک ها برای درمان سوزاک

سوزاک معمولا با تزریق آنتی بیوتیک سفتریاکسون یا با یک دوز آزیترومایسین خوراکی یا آموکسی سیلین درمان می شود. پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، در عرض چند روز علائم بهبود پیدا خواهند کرد.

نام داروی سوزاک

پیشگیری از عفونت سوزاک

امن ترین راه برای جلوگیری از سوزاک یا سایر بیماری های STD رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از رابطه های جنسی خطرناک است. در صورت عدم تصمیم به بارداری در حین رابطه جنسی همیشه از کاندوم استفاده کنید. همچنین حتما پیش از نزدیکی جنسی بخصوص در صورت انتخاب شریک جنسی جدید باید هر دو آزمایشات STD را انجام دهید.

اگر همسر شما علائم عفونت را نشان می دهد، از تماس جنسی با او اجتناب کنید و از او بخواهید به پزشک مراجعه کند. همچنین یادتان باشد اگر قبلا سوزاک یا هر نوع STD دیگری داشته اید، خطر ابتلا به سوزاک در شما بیشتر است. اگر با چند نفر رابطه جنسی دارید نیز خطر ابتلا به سوزاک افزایش می یابد. ( در هفته چند بار نزدیکی کنیم؟ )

اگر سوزاک داشته باشید، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر فکر می کنید سوزاک دارید، باید تا مشخص شدن وضعیتتان و در صورت نیاز درمان بیماری، از هر گونه فعالیت جنسی اجتناب کنید. همچنین باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید. در طول چکاپ پزشک سوالات زیر را از شما می پرسد:

  • جزئیات علائم 
  • درباره سابقه رابطه جنسی 
  • اطلاعات تماس شرکای جنسی قبلی برای اینکه پزشک بتواند از طرف شما به صورت ناشناس با آنها تماس بگیرد.
  • اگر در تماس با شریک جنسی خود هستید، از آن ها بخواهید بلافاصله آزمایشات مربوط به عفونت را انجام دهند.

اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده است، دوره را به طور کامل و منظم انجام دهید تا عفونت به طور کامل درمان شود. کوتاه کردن دوره های آنتی بیوتیک باعث می شود تا باکتری ها مقاومت بیشتری نسبت به آنتی بیوتیک ایجاد کنند و ممکن است شرایط عفونت هم بدترشود و در دوره بعدی درمان سخت می شود.

همچنین باید یک یا دو هفته بعد از شروع مصرف دارو به پزشک خود مراجعه کنید تا با گزارش از وضعیت خود مطمئن شوید عفونت برطرف شده است. اگر نتایج آزمایش منفی باشد و شریک جنسی شما نیز هیچ عفونتی نداشته باشد می توانید دوباره رابطه جنسی خود را شروع کنید.

 

پیشگیری از سوزاک

ارتباط بین سوزاک و کلامیدیا چیست؟

سوزاک و کلامیدیا هر دو باکتری هستند که باعث بیماری های STD می شوند. عوامل خطر برای هر دو عفونت یکسان است و هر دو تقریبا علائم مشابهی دارند. عوارض کلامیدیا بسیار شبیه به سوزاک است، به جز این که کلامیدیا، ممکن است بر سایر نقاط دیگر به غیر از دستگاه تولید مثل نیز تاثیر بگذارد. تشخیص و درمان کلامیدیا تقریبا به همان صورت درمان بیماری سوزاک است. اگر فکر می کنید ممکن است STD داشته باشید، باید به متخصص مراجعه کنید. آنها تست های لازم را انجام می دهند و درمان مناسب را شروع می کنند.

سخن آخر

شما باید همیشه در حین رابطه های جنسی مراقب سلامت خود باشید. همان طور که اشاره کردیم برخی از بیماری های مقاربتی هیچ علائمی ندارند و تنها در آزمایشات مشخص می شوند. بنابراین اگر شما این آزمایشات را انجام ندهید و از محافظ های بهداشتی مثل کاندوم هم استفاده نکنید ممکن است به راحتی این بیماری ها را به دیگران انتقال دهید و یا از دیگران بگیرید و در صورت عدم درمان دچار عوارض جبران ناپذیری بشوید. 

[collapse id=2571]

منبع: سلامت بانوان اوما

  • ۹۹/۰۳/۰۷
  • تینا فتاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی