زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

  • ۰
  • ۰
  •  
  •  
  •  

رشد جنین در هقته چهارم بارداری

رشد نی نی خود را در هفته چهارم بارداری مشاهده نمایید.

تغذیه جنین توسط کیسه زرده

تاز مانیکه جفت وظیفه غذا رسانی به جنین را برعهده بگیرد این مسئولیت بر عهده کیسه زرده می باشد.

مهاجرت سلولی جهت تشکیل جنین اولیه

خط نمایش داده شده مکانی است که سلولها به سمت داخل مهاجرت می کنند تا جنین اولیه را ایجاد نمایند.

کیسه آب در هفته های اول بارداری

این حفره همان کیسه آب است است که جنین را دربردارد.

‹ ›

وضعیت بدن درهفته چهارم
وضعیت جنین درهفته چهارم
سونوگرافی در هفته چهارم
توصیه ها درهفته چهارم
علائم حاملگی درهفته چهارم
هشدارها درهفته چهارم
تغذیه درهفته چهارم
ورزش درهفته چهارم

در هفته چهارم نوزاد شما در تلاش است که از وضعیت معلق در رحم خارج شده و به وضعیت ثابتی برسد. از هفته چهارم به بعد با مشاهده اولین علائم بارداری یعنی به تاخیر افتادن پریودتان شما پی به بارداری خود خواهید برد. اومایی عزیز ابتدا برای آگاهی بیشتر از وضعیت بدنی خود فیلم مربوط به هفته چهارم بارداری که برای شما تدارک دیده شده است را در زیر مشاهده فرمایید تا در ادامه باهم مروری بر شرایط هفته چهارم داشته باشیم.

هفته بعدی     هفته قبلی

[video id=43335]

بارداری هفته به هفته

وضعیت بدنی شما درهفته چهارم بارداری

- به دلیل اینکه در این هفته از بارداری جنین تلاش می کند خودش را به دیواره رحم بچسباند و حالت ثابتی پیدا کند، بسیاری از زنان در هفته چهارم درد خفیفی را در ناحیه شکم خود تجربه می‌کنند. این دردها طبیعی است زیرا بدن در حال هماهنگی با هورمون‌های جدید بارداری می باشد و رحم شما تبدیل به خانه جدید نوزادتان می شود.

-  برخی از زنان ممکن است در این هفته خونریزی را تجربه ‌کنند، اما یادتان باشد به رنگ آن توجه کنید. خونی که از شما در این دوره دفع می‌شود نباید قرمز پررنگ یا روشن مثل دوران قاعدگی باشد بلکه باید به رنگ صورتی یا قهوه‌ای باشد. خونریزی لانه گزینی  معمولاً5 روز بعد از لقاح یا 12 روز پس از تخمک‌ گذاری یعنی حدودا روز 22 سیکل، اتفاق خواهد افتاد. درد شما نباید شدید باشد و اگر درد شدید، تب، لرز یا خونریزی واژینال سنگین دارید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

- در هفته چهارم بارداری کمی نفخ می کنید، اما هنوز باردار به نظر نمی رسید. با این حال، باید شبیه به یک مادر رفتار کنید و این بدان معناست که به خودتان و جنین کوچکتان توجه کنید. به مرور زمان شلوارهای شما تنگ می شود. بنابراین سعی کنید از شلوار استرچ، ساپورت، پیراهن گشاد و نازک استفاده کنید.

نکات مورد توجه:

  •  تاریخ دقیق بارداری شما به وسیله شمارش روزها از روز اول آخرین پریودی شما محاسبه می شود.
  •  به محض اینکه حامله شوید، جریان خون اطراف بدن افزایش می یابد.
  • از چند روز پس از بارداری، سینه های شما برای تولید شیر آماده می شوند.

وضعیت جنین درهفته چهارم بارداری

اندازه جنین در هفته 4 بارداری در این هفته نی نی شما به اندازه دانه خشخاش است

2 mm :قد
وزن ناچیز

هفته چهارم اولین هفته ای است که شما از وجود نوزادتان مطمئن هستید! ولی دیدن آن حتی با وسایل سونو گرافی با فن آوری بالا نیز سخت است. ممکن است ساک حاملگی را از طریق سونوگرافی واژینال ببینید. در کیسه حاملگی کیسه زرده در حال تشکیل است که به تغذیه کودک شما تا شکل گیری جفت در اواخر سه ماهه اول کمک می کند. درپایان هفته چهارم پرزهای جفتی کاملا تشکیل شده اند که زائده های انگشتی بافت جفت می باشد و حاوی ماده ژنتیکی مشابه ژن فرزندتان بوده و بعدا در تست ژنتیک کمک کننده هستند. 

تغییرات جنین

 
نطفه کوچک شما دارای دو لایه سلولی به نام epiblast و hypoblast می باشد و به زودی به قسمت های بدن و سیستم نوزاد شما تبدیل خواهند شد.

 
در صورت دو قلو باردار بودن احتمالا در سونوگرافی واژینال در این هفته متوجه آن خواهید شد.
 
 
 

 
قبل از تشکیل جفت، کیسه زرده تشکیل می شود. این کیسه خون را تولید می کند و به تغذیه نطفه تازه تشکیل شده کمک می کند.

معجزه کوچک:

تصور کنید که نطفه در داخل رحم تشکیل شده است و در حال تنظیم سیگنال های رشد می باشد. در این حالت معجزه تشکیل نوزاد جدید اتفاق می افتد و جنین هویت خود را در داخل رحم نشان می دهد. این نکته را هم بدانید که از ابتدای بارداری، خون بدن شما با خون جنین مخلوط نمی شود. جفت حکم دروازه بان را برای جنین دارد. در این حالت سیستم رگ های جنین در حال تکامل است و عمل انتقال اکسیژن، خون رسانی و تغذیه رسانی از طریق بند ناف انجام می شود.  

 

جنین در هفته چهارم بارداری


سونوگرافی در هفته چهارم بارداری

اندازه ساک بارداری در هفته چهارم بین 3 تا 6 میلی متر است و در این هفته برای اولین بارتوسط سونوگرافی قابل مشاهده است البته تیتر بتای شما باید بالای 1500 باشد. از این هفته تا هفته نهم بارداری ساک حاملگی بصورت روزانه یک میلی متر رشد خواهد کرد. 

در این مرحله از بارداری، ساک بارداری حاوی کیسه زرده، صفحه رویانی و ماده آمونیون (جنس مایع دور جنین) است اما این ساختارها آنقدر کوچک هستند که به وسیله سونوگرافی دیده نمی شوند. در ابتدای سه ماهه اول بارداری، زمانی که هیچ ساختاری در داخل کیسه بارداری مشخص نیست، پیشرفت بارداری با استفاده از قطر کیسه تعیین می شود. در واقع از زمانی که نطفه در سونوگرافی قابل مشاهده می شود، از قطر کیسه برای تخمین سن بارداری استفاده می کنند که البته زیاد هم دقیق نیست.

 

سونوگرافی جنین در هفته چهارم بارداری


توصیه های مهم درهفته چهارم بارداری

* نوشیدن مایعات به میزان کافی در بارداری، مهمترین چیزی است که در اوایل بارداری باید به آن توجه کنید. بدن در این دوره در حال افزایش جریان خون‌ می باشد. به همین دلیل شما به مایعات بیشتری احتیاج دارید. نوشیدن مایعات به رفع خستگی و یبوست شما نیز کمک می‌کند. 

* در این هفته نیز باید از رژیم غذایی مناسب و مغذی به طوری که هم مواد غذایی مورد نیاز بدنتان را تامین کند و هم چاق کننده نباشد، استفاده کنید.


علائم حاملگی درهفته چهارم بارداری

1. دردخفیف:

بسیاری از زنان در هفته چهارم درد خفیفی را در ناحیه شکم خود تجربه می‌کنند. این دردها طبیعی است زیرا بدن در حال هماهنگی با هورمون‌های جدید بارداری است تا رحم شما تبدیل به خانه جدید نی نی کوچولویتان شود. شما باید بابت این مساله خوشحال باشید و تنها راه برطرف کردن آن استراحت می باشد.

2. لکه بینی خفیف: 

ممکن است به دلیل لانه گزینی لکه بینی خفیفی داشته باشید. این مسئله به خاطر کاشت تخمک بر دیواره رحم می باشد. این اتفاق در قبل زمان پریودی یا در زمان پریودی می افتد و امری رایج است. ممکن است در هفته های اول بارداری گرفتگی عضلات مشابه زمان پریودی را نیز تجربه کنید. 

3. تهوع و استفراغ:

تهوع و استفراغ جزء جدا نشدنی عوارض ناخوشایند ماه های اول بارداری است که خانم های باردار طی چهار ماه اول با آن دست به گریبانند. در مواقع  استفراغ و تهوع به این فکر کنید که شما تنها نیستند و این اتفاق ممکن است هر روز صبح، ظهر و شب برای 36 میلیون زن باردار مثل شما در جهان رخ بدهد. تهوع و استفراغ از اولین علائم بارداری است و علت آن هم بالا رفتن هورمون های بارداری در بدن شماست. برای رفع این حالت یک بسته بیسکوییت پتی بور یا مقداری نان خشک در کنار رختخواب خود گذاشته و صبح قبل از بلند شدن مقداری در دهان خود بگذارید تا کمی وضعیت شما را بهبود ببخشد.

4. سفت و دردناک شدن پستان:

به خاطر تغییرات هورمونی و بالا رفتن میزان پروژسترون و آماده شدن پستان ها برای تولید شیر ممکن است مانند درد مشابه قبل پریودی، پستان شما کمی سفت و دردناک، شود. برای رفع این حالت از کمپرس آب گرم استفاده کنید. این درد در انتهای سه ماهه اول کاهش می یابد.

5. حساس شدن اندام ها

حساس شدن شکم و نفخ، کمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم طبیعی دیگر این دوره است.

6. تغییرات ناگهانی روحی:

در ماه های اول بارداری مانند روزهای قبل از پریودتان ممکن است نوسانات خلقی را تجربه کنید. مثلا یک روز کاملا خوب و سرحال هستید و یک روز دیگر بداخلاق هستید و احساس بی حوصلگی می کنید. این شرایط به دلیل تغییرات هورمونی و شرایط ناشی از استرس مادر شدن، زایمان و. . می باشد و جای نگرانی ندارد. کم کم با این شرایط کنار خواهید آمد و حالتان بهتر می شود. برای بهبودی بیشتر این وضعیت سعی کنید با تفکرات مثبت خود را شاد نگه دارید. ورزش کنید و موسیقی های شاد گوش دهید. به این فکر کنید که تولد نوزادتان چه شادی مضاعفی را به خانواده شما هدیه خواهد داد و این کار بزرگ توسط شما انجام می شود.


هشدارهای مهم درهفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری باید موارد بیشتری را نسبت به هفته های گذشته رعایت کنید. این موارد عبارتند از:

1. مقاربت جنسی

فقط در موارد زیر که پزشک به شما توصیه می کند از نزدیکی پرهیز کنید:

  •    خونریزی دارید.
  •    شما یا همسرتان عفونت فعال منتقل شونده جنسی دارید.
  •    جفت سر راهی دارید که جفت نزدیک گردنه رحم است.

2. کشیدن سیگار

مادران باردار باید به محض اطمینان از بارداری از کشیدن سیگار خودداری کنند. زیرا دود ناشی از آن رسیدن اکسیژن به جنین کوچک شما را دشوار می‌کند.

3. درد و تب و لرز

اگر دچار درد شدید، تب، لرز یا خونریزی واژینال سنگین شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید.

خانم دکتر کاظمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد هفته چهارم بارداری می گویند: " از هفته چهارم تا هفته دهم بارداری، به عنوان مرحله رویانی تلقی شده که ارگان های نوزاد در آن شکل می گیرند لذا حساس ترین مرحله نسبت به همه چیز است و باید از مصرف داروها و یا غذاهای مشکوک در این دوران پرهیز کنید".


تغذیه درهفته چهارم بارداری

1. خوردن ویتامین‌های طبیعی را از این هفته شروع کنید. خوردن ویتامین‌های A، B، D در دوران بارداری ضروری هستند. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و در کبد ذخیره می‌شود. مقدار روزانه 200 واحد از این ویتامین در بارداری و قبل از آن توصیه می‌شود که بطور معمول در مواد غذایی مختلف مانند هویج موجود است و نباید از این مقدار تجاوز کند.

2. خوردن جیگر در بارداری به علت فراوانی ویتامین A ممنوع است زیرا ویتامین A  به مقدار کافی در مکمل ها و غذاها یافت می شود  و مصرف بیشتر از 200 واحد از این ویتامین برای نوزاد شما ضرر دارد. همچنین ممکن است در بافت جگر انگل وجود داشته باشد که حتی با پخت از بین نرود. بنابراین از خوردن آن خودداری کنید.

خانم دکتر کاظمی در ادامه صحبت های خود اظهار کردند: " بطور کلی ویتامین هایی که اغلب زنانی که بارداری طبیعی دارند و باید در اوایل بارداری استفاده کنند عبارتند از : اسید فولیک و ویتامین d.


ورزش درهفته چهارم بارداری

دیگر آن دوران که همه فکر می‌کردند خانم باردار باید تمام روز در تخت استراحت کند، گذشته است. امروزه فواید ورزش کردن در دوران بارداری بر همه آشکار شده است. تحقیقات نشان داده است خانم‌هایی که ورزش می‌کنند و در وضعیت خوب جسمانی و آمادگی کامل به ‌سر می‌برند، در زمان وضع حمل بسیار راحت تر هستند و احتمال سزارین اجباری و دوران نقاهت در مورد آنها بسیار کم ‌تر پیش می آید.

منبع: سلامت بانوان اوما

  • ۹۹/۰۳/۰۸
  • تینا فتاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی