زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

  • ۰
  • ۰

یکی از مهم ترین موارد در دوران بارداری که بسیار تاثیر گذار است، رژیم غذایی است که از آن پیروی می کنید. باید تا حد ممکن از مواد مغذی طبیعی استفاده کنید و استفاده از تنقلات، شکر و قند، نمک و غذاهای فراوری شده را کنار بگذارید. پیروی از یک رژیم صحیح از ایجاد عوارض کم خطر و پر خطر بارداری جلوگیری می کند و به شما کمک می کند شرایط راحت تری را سپری کرده و زایمان آسان تری را تجربه کنید. 

ماست و شیر و به طور کلی لبنیات، یکی از مواد بسیار مهم و مغذی برای دوران بارداری است که حتما باید آن را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود قرار دهید. زیرا لبنیات و ماست ۲۸ درصد از نیاز به کلسیم، پروتئین، فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها را تامین می‌کند.

در نتیجه محصولات لبنی میزان زیادی از احتیاجات غذایی را برآورده می‌کند، به خصوص کلسیم و پروتئین که در بدن مادر ذخیره می‌شود و برای استخوان سازی بدن جنین و سلامت استخوان ها و دندان های مادر ضروری هستند. 

نکات مهم درباره استفاده از لبنیات در دوران بارداری

👈 کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان و دندان است و در صورتی که کلسیم بدن مادر کافی نباشد جنین مجبور است برای استخوان سازی از کلسیم استخوان‌های مادر استفاده کند که باعث می‌شود مادر در آینده دچار پوکی استخوان و درد های شدید در دست و پا شود.

👈 هر زن باردار باید حداقل روزانه یک لیوان شیر بخورد و در صورتی که مزه شیر را دوست ندارد یا حال او را بد می کند می‌تواند به صورت شیر کاکائو و یا با ریختن در سوپ یا هر روش دیگر آن را مصرف کند. اما به هیچ وجه نباید از مصرف آن صرف نظر نماید.

👈 آن دسته از مادرانی که مشکل گوارشی دارند و معده شان نمی تواند قند شیر را تحمل کند، می‌توانند معادل آن یعنی یک فنجان، ماست یا پنیر یا دو لیوان دوغ مصرف کنند.

 

1944-3

👈 بستنی هم به علت داشتن شیر منبع خوبی از کلسیم است. اما از آن جایی که زن باردار باید معادل یک فنجان و نیم از آن را مصرف کند و بستنی سرشار از شکر یا قند مصنوعی است برای سلامت مادر و وزن او ضرر دارد و باید توجه داشت زیاد از اندازه مصرف نشود. زیرا خود شکر نیز در بارداری با سرعت بیشتری باعث پوسیدگی دندان ها می شود. بنابراین حتما بلافاصله بعد از مصرف بستنی دندان های خود را مسواک بزنید. 

مقاله پیشنهادی پزشک اوما: بهداشت دهان و دندان در بارداری

👈 مصرف شیر باعث شاداب تر شدن پوست جنین شده و کلسیم و فسفر موجود در آن باعث بهتر شدن لطافت پوست می گردد. بنابراین مصرف شیر می تواند روی زیبایی جنین شما نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.

رابطه وزن جنین و مصرف شیر

نتایج بررسی های اخیر انجام شده نشان می دهد که مصرف شیر بیش از 3 لیوان در روز با وزن گیری جنین در 3 ماهه سوم بارداری رابطه مستقیم دارد. درواقع وزن هنگام تولد این نوزادان حدود 135 گرم بیشتر از نوزادانی است که مادران آنها در طول بارداری شیر مصرف نکرده اند یا مقدار مصرف شیر آنها محدود به یک لیوان در روز بوده است.

همچنین اندازه دور سر این نوزادان، دو سه سانتیمتر بیشتر از دیگر نوزادان بوده است. با این حال مصرف شیر توسط مادر بر رشد قدی جنین تاثیر نداشته است و این موضوع را امری ژنتیکی دانسته اند.

سخن آخر

برای اینکه بدنی سالم بعد از زایمان داشته باشید حتما حتی قبل از اقدام برای بارداری مصرف روزانه شیر را شروع کنید تا به آن عادت نمایید و در طول دوران بارداری نیز خود را ملزم بدانید به هر طریقی شده است روزانه علاوه بر مصرف سبزیجات و میوه های تازه و غذاهای مقوی حتما یک لیوان شیر یا معادل آن یعنی ماست، پنیر یا دوغ را مصرف نمایید.

با این کار هم رشد و استخوان سازی جنین بهتر می شود و هم سلامت خودتان در آینده حفظ خواهد شد. پس این موضوع را مهم بدانید!!!

[collapse id=2597]

منبع: سلامت بانوان اوما

  • ۹۹/۰۳/۱۸
  • تینا فتاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی