زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

  • ۰
  • ۰

یکی از مهم ترین راه های دریافت عفونت دستگاه ادراری در زنان داشتن رابطه جنسی است. اما این بدان معنا نیست که برای جلوگیری از عفونت لزوما باید از رابطه جنسی هم دست بردارید. این کار شدنی نیست. بهترین کار رعایت صحیح بهداشت فردی و رابطه محافظت شده با کاندوم است. زنان بالغ مستعد به عفونت ادراری هستند و نشانه های آن شامل ادرار دردناک، گرفتگی قسمت تحتانی شکم و کمر درد می باشند. در واقع، زنان 10 برابر بیشتر از مردان در معرض عفونت مجاری ادراری هستند و از هر پنج زن، حد اقل یک نفر دارای عفونت ادراری می باشد.

در این مطلب می خواهیم علت ایجاد سوزش ادرار بعد از نزدیکی را با شما اومایی عزیز بررسی کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید. 

علت ابتلا به سوزش بعد از نزدیکی

هنوز دلیل مستعد بودن بیشتر زنان به عفونت ادراری به طور کامل مشخص نیست. مجرای ادرار، لوله ای است که از طریق آن ادرار از مثانه خارج می شود و این مجرا در زنان کوتاه تر از مردان است. همین مسئله هم باعث می شود که باکتری ها از مثانه سریع تر و آسان تر به داخل مجاری ادراری نفوذ کنند (علت و درمان درد زیر شکم در زنان).

همچنین مجرای ادراری زنان نزدیک به مقعد است. بنابراین به باکتری ها اجازه می دهد زودتر به مجرای ادرار برسند. یکی از مهم ترین چیزهایی که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عفونت ادراری می شود فعالیت های جنسی محافظت نشده و یا داشتن رابطه با افراد مبتلا به عفونت است.

چگونه رابطه جنسی به عفونت ادراری مربوط می شود؟

رابطه جنسی یک علت شایع عفونت های ادراری در زنان است؛ زیرا مقاربت جنسی باکتری ها را به دستگاه ادراری زن وارد می کند. در طی رابطه جنسی، مجرای ادرار با باکتری های ناحیه تناسلی و مقعد در تماس قرار می گیرند و به این طریق آنها می توانند وارد مجراهای مثانه و کلیه ها شده و باعث عفونت شوند.

در واقع، حدود 80 درصد زنان قبل از یائسگی به دلیل روابط جنسی دچار عفونت ادراری می شوند. هر بار که یک زن رابطه جنسی دارد، در تماس با باکتری های زیادی قرار می گیرد و خود را در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری قرار می دهد.

استفاده از دیافراگم برای کنترل بارداری این خطر را حتی بیشتر افزایش می دهد، زیرا محل دیافراگم اجازه نمی دهد که مثانه کاملا خود را خالی کند  و باعث جمع شدن ادرار و باکتری ها می شود. با استفاده از اسپرم کش ها نیز خطر ابتلا به عفونت ادراری در رابطه جنسی افزایش می یابد، همچنین باعث کاهش تحریک اندام تناسلی در رابطه جنسی می شود.

همچنین رابطه جنسی با شریک جدید یا رابطه های جنسی مکرر خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهد. یک راه عالی برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت ها در صورت تغییر شریک جنسی انجام آزمایشات مربوط به بیماری های مقاربتی قبل از داشتن رابطه است. 

مقاله پیشنهادی اوما: عفونت ادراری و تاخیر در پریود

 

علت سوزش ادراری بعد از نزدیکی

5 راه برای جلوگیری از عفونت ادراری همراه با نزدیکی

برای جلوگیری از عفونت ادراری نیازی نیست از رابطه جنسی اجتناب کنید. در اینجا برخی از مراحل که می توانید برای به حداقل رساندن ایجاد باکتری ها و کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری در رابطه جنسی انجام دهید، ذکر شده است:

  •  ادرار قبل از رابطه جنسی و بعد از آن.
  •  محل های تناسلی و مقعد را قبل و بعد از رابطه جنسی به خوبی با آب و صابون برای 20 ثانیه تمیز کنید.
  •  هیدراته بمانید و مقدار زیادی آب بنوشید. این مسئله کمک خواهد کرد که دستگاه ادراری بهتر از شر باکتری ها خلاص شود.
  •  برای جلوگیری از بارداری از دیافراگم یا اسپرم کش ها استفاده نکنید.

- عفونت های دستگاه ادراری از طریق رابطه جنسی به مردان نیز انتقال داده می شود، بنابراین همیشه باید مطمئن باشید که قبل و بعد از رابطه جنسی، اندام تناسلی خود را کاملا تمیز کنید. استفاده از کاندوم می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری عفونت ادراری در مردان و زنان کمک کند.

- اگر متوجه علائم عفونت مجاری ادراری شدید، به پزشک مراجعه کنید. اغلب این عفونت ها با یک دوره درمانی آنتی بیوتیک برطرف می شوند. اما اگر به آن ها توجه نکنید می توانند خطرناک باشند. 

سخن آخر

عفونت های دستگاه ادراری بسیار معمول هستند و متأسفانه یکی از مواردی است که به راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انتقال پیدا می کند و سوزش ادرار بعد از نزدیکی یکی از عوارض جانبی این عفونت هاست. اما مراقبت با روش های گفته شده در این مقاله برای به حداقل رساندن باکتری هایی که وارد دستگاه ادراری می شوند، می توانند شما را از عفونت های دردناک دستگاه ادراری محافظت کنند.

مقاله پیشنهادی اوما: تفسیر آنلاین آزمایش کشت ادرار (UC)

[collapse id=2619]

منبع: سلامت بانوان اوما

  • ۹۹/۰۳/۲۰
  • تینا فتاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی