زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

  • ۰
  • ۰

با ورود به سه ماهه دوم بارداری، بدن مادر تغییرات زیادی می کند. شکم مادر بزرگ می شود و اشتهایش افزایش می یابد. همچنین جنین در حال تکامل اندام داخلی و خارجی خود می باشد. به همین دلیل تغذیه در ماه پنجم بارداری بسیار مهم است. در این مقاله می خواهیم درباره تغذیه در ماه پنجم بارداری با شما صحبت کنیم. افزایش آگاهی شما نسبت به مواردی که باید در تغذیه رعایت کنید و گنجاندن مواد غذایی مفید در رژیم غذاییتان باعث کاهش عوارض بارداری در ماه های بعدی حاملگی می شود. پس با ما همراه باشید. 

آنچه باید در تغذیه در ماه پنجم بارداری مصرف کنید!

در ادامه مهم ترین مواد غذایی که باید در ماه پنجم بارداری مصرف نمایید را به شما معرفی خواهیم کرد:

مصرف مایعات

سعی کنید مایعات بیشتری برای جلوگیری از یبوست بارداری مصرف کنید. علاوه بر آب، روزی حداقل دو لیوان شیر بخورید تا کلسیم مورد نیاز بدن و جنین تامین شود.

غذاهای غنی از پروتئین

پروتئین برای رشد فیزیکی جنین مورد نیاز است. ماهیچه ها، پوست و اندام برای رشد به پروتئین نیاز دارند. موادغذایی غنی از پروتئین شامل مرغ، تخم مرغ، آجیل و غلات می باشند.

مصرف سالاد

سالادهایی که از هویج، گوجه فرنگی تازه، کلم و ریشه چغندر درست شده اند حاوی فیبر و مواد معدنی زیادی هستند. سعی کنید از مصرف سالادهایی که حاوی زیتون هستند دوری کنید زیرا مقدار سدیم بالایی دارند. توصیه می شود خانم های باردار روزی 1 اونس یعنی 28 گرم فیبر مصرف کند. مصرف بیش از حد فیبر نیز باعث بواسیر می شود. اما در حد متعادل آن می تواند یبوست را درمان کند. 

میوه

در ماه پنجم بارداری بیشتر از میوه ها استفاده کنید زیرا غنی از ویتامین و مواد معدنی هستند. میوه هایی مانند سیب، گلابی، موز، کیوی، پرتقال و توت در این ماه مناسب هستند. همچنین مصرف میوه های دارای ویتامین سی باعث افزایش جذب آهن در بدن مادر شده و از کم خونی و عوارض خطرناک آن جلوگیری می کند. 

سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج و بروکلی غنی از آهن هستند. بنابراین مصرف آن همراه با انواع میوه در این ماه بسیار توصیه می شود. 

 

6828-16

در تغذیه در ماه پنجم بارداری چه غذاهایی را نباید بخورید؟

همان قدر که باید به خوردن غذاهای معرفی شده در بالا در این ماه اهمیت بدهید باید از خوردن مواد غذایی زیر در این ماه پرهیز کنید:

نوشیدنی گازدار نخورید.

نوشیدنی های حاوی گاز و کربن دارای کافئین، قند و کالری ناسالم هستند. بنابراین سعی کنید به جای نوشیدنی های نامناسب، آب میوه تازه و آب طبیعی مصرف کنید.

میوه هایی که نباید بخورید!

پاپایه، آناناس و انار باعث گرفتگی عضلات رحم در این ماه می شود  و هر چند دوران خطر سقط جنین پایان یافته است اما باز هم  می تواند موجب سقط جنین شود. 

الکل نخورید.

سعی کنید به طور کامل در طول بارداری مصرف الکل را کنار بگذارید. الکل در بارداری باعث نقص در جنین می شود و در صورت بروز این مشکل کاری نمی توانید برای فرزندتان انجام دهید پس بهتر است این مدت الکل را کنار بگذارید. 

سیگار نکشید.

سیگار از رشد جنین جلوگیری کرده و باعث مشکلات فیزیکی در او می شود. به علاوه سیگار باعث نرسیدن اکسیژن به جنین شده و رشد سیستم تنفسی او را به تعویق می اندازد. همچنین می تواند موجب سقط جنین و تولد بچه مرده شود.

کافئین نخورید

چای و قهوه حاوی کافئین هستند. بنابراین سعی کنید مصرف آن ها را در این ماه کاهش دهید و روزانه بیش از دو فنجان قهوه یا سه فنجان چای نخورید. مصرف کافئین باعث جلوگیری از خوابیدن می شود و انرژی شما را از بین می برد. شکلات نیز حاوی کافئین می باشد. کافئین زیاد می تواند در رشد جنین اختلال ایجاد کند. 

از غذاهای چرب اجتناب کنید.

سعی کنید از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید. افزایش وزن غیر طبیعی باعث مشکلات در طول بارداری می شود. مثلا اینکه جنین بیش از حد وزن می گیرد و هنگام تولد نمی تواند از کانال زایمان رد شود. در این صورت نمی توانید بصورت طبیعی نوزادتان را به دنیا بیاورید.

نکات پایانی مهم ...

در ماه چهارم بارداری، اندام های جنین مانند مغز، قلب، کلیه و کبد به شکل مورد نظر رسیده است. در ماه پنجم بارداری  این اندام ها رشد و تکامل می یابند. حواس جنین در این ماه تکمیل می شود و پوست او نیز ضخیم تر خواهد شد.  جنین به مواد مغذی برای تکامل نیاز دارد. بنابراین مراقب مواد غذایی خود باشید. در انتها امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده باشید. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره سایر مواد غذایی به شما پیشنهاد می دهیم که مقاله " بسته کامل آموزشی تغذیه دوران بارداری" را نیز در مجله علمی اوما مطالعه کنید.

[collapse id=2732]

منبع: سلامت بانوان اوما

  • ۹۹/۰۴/۰۹
  • تینا فتاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی