زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

زنان سالم

در اینجا کلی مطلب خوب در مورد سلامت خانوم ها با شما به اشتراک میگذاریم

  • ۰
  • ۰

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمر های زنده ای هستند که برای سلامت شما، به ویژه سیستم گوارش مفید می باشند. ما معمولا باکتری ها را به عنوان چیزی که باعث بیماری می شود می شناسیم. اما بدن شما پر از باکتری های خوب و بد است. پروبیوتیک ها اغلب جزء باکتری های "خوب" یا "مفید" محسوب می شوند، زیرا به حفظ سلامت روده کمک می کنند. باکتری های خوب به طور طبیعی در بدن شما یافت می شوند اما گاهی نیز میزان آن ها کم شده و مقدار پایین آن ها عامل بیماری های گوارشی می شود. شما می توانید پروبیوتیک ها را در برخی از غذاها و مکمل ها پیدا کنید. در این مقاله می خواهیم شما اومایی های عزیز را با عملکرد پروبیوتیک و خواص درمانی آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید. 

در این مقاله می خوانیم:

پروبیوتیک چیست؟
انواع پروبیوتیک ها
مزایای پروبیوتیک ها چیست؟
نحوه استفاده از پروبیوتیک ها
20 خاصیت تایید شده توسط تحقیقات درباره پروبیوتیک ها
4 گام برای دریافت پروبیوتیک های بیشتر
چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن با پروبیوتیک

پروبیوتیک چیست؟

محققان تلاش می کنند متوجه شوند پروبیوتیک ها چگونه کار می کنند. در اینجا برخی از راه هایی که ممکن است پروبیوتیک ها شما را سالم نگه دارند ذکر شده است:

1- هنگامی که باکتری های "خوب" در بدن شما از دست می رود (مثلا بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها)، پروبیوتیک ها می توانند جایگزین آنها شوند.

2- آنها می توانند باکتری های "خوب" و "بد" شما را متعادل نگه دارند تا اندام داخلی در بدن شما به درستی کار کند.

انواع پروبیوتیک ها

بسیاری از انواع باکتری ها به عنوان پروبیوتیک طبقه بندی می شوند. هر کدام از این باکتری ها مزایای مختلفی دارند، اما به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند:

لاکتوباسیلوس:

این نوع باکتری رایج ترین پروبیوتیک است. این پروبیوتیک در ماست چرب و نیمه چرب و دیگر مواد غذایی تخمیر شده موجود است. 

بیفیدوباکتریوم:

این  پروبیوتیک را نیز می توانید در برخی از محصولات لبنی پیدا کنید که می تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر و برخی از بیماری های دیگر کمک کند.

توجه توجه:

Saccharomyces boulardii نیز نوعی مخمر موجود در پروبیوتیک است که به مبارزه با اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک می کند. 

 

انواع پروبیوتیک ها

مزایای پروبیوتیک ها چیست؟

پروبیوتیک ها مواد غذایی را از طریق روده شما انتقال می دهند. برخی از بیماری های رایج که توسط پروبیوتیک ها درمان می شود عبارتند از:

  • سندرم روده تحریک پذیر
  • بیماری التهابی روده 
  • اسهال عفونی (ناشی از ویروس ها، باکتری ها یا انگل ها)
  • اسهال مربوط به آنتی بیوتیک

همچنین تحقیقات متعددی برای مشخص کردن کاربرد این مواد در قسمت های دیگر بدن انجام شده است. به عنوان مثال، بعضی از مردم می گویند پروبیوتیک ها در شرایط زیر مناسب می باشند:

نحوه استفاده از پروبیوتیک ها

به طور کلی، بسیاری از غذاها و مکمل های پروبیوتیک برای تمام سنین ایمن هستند، هر چند برخی از افراد مبتلا به مشکلات سیستم ایمنی یا سایر بیماری های جدی نباید آنها را مصرف کنند. بنابراین قبل از مصرف، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که آن ها برای شما مناسب است. در بعضی موارد، عوارض جانبی خفیف ممکن است شامل ناراحتی معده، اسهال، گاز و نفخ چند روز اول پس از شروع آنها باشد. پروبیوتیک ها همچنین در موارد نادر می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند. در صورت بروز مشکل، آنها را متوقف کنید و با پزشک خود صحبت کنید.

 

مصرف پروبیوتیک

خواص پروبیوتیک از شکم آغاز می شود:

- اولین و مهمترین دلیلی که سلامت دستگاه گوارش ما بسیار اهمیت دارد این است که 80 درصد کل سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش است که درصد قابل توجهی است!

- علاوه بر نقش سیستم گوارش در ایمنی بدن، این سیستم داخلی دومین بخش بزرگ از سیستم عصبی است که بیشتر شامل روده می شود. به همین دلیل است که مغز دوم ما نامیده می شود!

- بسیاری از افراد با مشکلات پزشکی، مانند عدم تعادل تیروئید، خستگی مزمن، درد مفاصل، پسوریازیس، اوتیسم و بسیاری از بیماری های دیگر نمی دانند که این بیماری ها تماما از عملکرد نادرست سیستم گوارشی و به طور کلی شکم منشا می گیرد. بنابراین سلامت گوارشی شما بر روی هر سیستم فیزیولوژیکی بدن تاثیر می گذارد.

- بسیاری از سمومی که امروزه در معرض آن قرار می گیریم، عملکرد گوارشی را کاهش می دهند، بر توانایی ما در مصرف مواد مغذی و رهایی از چربی خون تاثیر گذاشته، باعث التهاب مزمن بدن می شود و در نهایت ما را به بیماری های مزمن مبتلا می کند. 

- راز احیای سلامت گوارشی در حفظ تعادل باکتری های خوب و بد در شکم است. اگر می خواهید سالم باشید، باید مواد غذایی حاوی پروبیوتیک و مکمل های غذایی را هر روز مصرف کنید.

20 خاصیت تایید شده توسط تحقیقات درباره پروبیوتیک ها

نتایج قوی ترین مطالعات درباره پروبیوتیک ها نشان می دهد که فواید پروبیوتیک ها عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه ادراری ( نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری)
  • بهبود عملکرد گوارشی
  • بهبود شرایط روده التهابی مانند IBS 
  • مدیریت و جلوگیری از اگزما در کودکان
  • مبارزه با بیماری های ناشی از مواد غذایی

مطالعات جدیدی نیز در حال انجام است که می خواهند ثابت کنند پروبیوتیک ها می توانند:

  • آنفلوآنزا  و سرماخوردگی را کاهش دهند.
  • خطر استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها را کاهش دهند.
  • به درمان سنگهای کلیه بپردازند.
  • به درمان کولیک بپردازند.
  • از حفره ها و بیماری های لثه جلوگیری کنند.
  • کولیت و بیماری کرون را درمان کنند.
  • با باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک مبارزه کنند.
  • به درمان بیماری کبد بپردازند.
  • با سرطان مبارزه کند.
  • اوتیسم را مدیریت کند.
  • کلسترول را کاهش دهد.
  • با باکتری هایی که باعث زخم می شوند مبارزه کند.
  • آکنه را بهبود بدهد.
  • باعث کاهش وزن شوند.

 

خاصیت پروبیوتیک

4 گام برای دریافت پروبیوتیک های بیشتر

گام اول: مصرف بیشتر غذاهای ترش

- مرحله شماره 1 مصرف بیشتر غذاهای ترش می باشد. به خواص مواد غذایی ترش مانند سرکه سیب توجه کنید. این مواد غذایی ترش در کنار اسیدهایی مانند اسید گلوکونیک و اسید استیک حاوی برخی از پروبیوتیک ها نیز می باشند و حتی به رشد آن ها در درستگاه گوارشی کمک می کنند. 

- بنابراین مصرف غذاهای ترش انتخاب خوبی است. اولین کاری که می توانید بکنید این است که با مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، دو بار در روز شروع کنید. پس قبل از صبحانه و ناهار یا صبحانه و شام، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به غذا اضافه کنید و سپس از سبزیجات تخمیر شده مانند کلم نیز استفاده کنید. مصرف سبزیجات تخمیر شده نیز باعث افزایش پروبیوتیک در سیستم گوارش می شود.

گام دوم: مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک

گام دوم مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک است. غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست بز با کیفیت بالا و کفیر می باشد. 

گام سوم: تغذیه مناسب برای رشد پروبیوتیک ها در سیستم 

- گام سوم خوردن مواد غذایی است که باعث رشد بیشتر این باکتری های مفید می شود. این باکتری ها برای رشد و نمو به سوخت و ساز نیاز دارند و بهترین سوخت آن ها فیبر قابل تخمیر است.

- کسب فیبر با کیفیت بالا در رژیم غذایی شما عمدتا باعث افزایش پروبیوتیک در بدن می شود.  بهترین نوع فیبر، فیبر محلول است که به عنوان فیبر قابل تخمیر شناخته می شود. برخی از مواد غذایی با فیبر محلول بالا شامل دانه های تخم شربتی می باشند. افزودن چیا و تخم کتان به صبحانه ایده فوق العاده ای است.

- میوه ها و سبزیجات ارگانیک نیز گزینه عالی هستند. سیب زمینی شیرین مغذی و سیب زمینی معمولی نیز فرم های خوبی از فیبر قابل تخمیر می باشند. 

گام چهارم: یک مکمل پروبیوتیک با کیفیت مصرف کنید

در گام چهارم گاهی نیاز است برای دریافت پروبیوتیک های بیشتر مکمل پروبیوتیک با کیفیت عالی مصرف کنید. مصرف مکمل پروبیوتیک با کیفیت می تواند به طور طبیعی پروبیوتیک های خوب را در سیستم شما افزایش دهد.

چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن با پروبیوتیک

- شما باید در خصوص چیزهایی که پروبیوتیک ها را از بین می برند مراقب باشید. از آب شیرین مسموم که حاوی فلوراید و کلر است اجتناب کنید و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را به طور کامل و سر وقت مصرف کنید. استفاده از آنتی بیوتیک باعث تخریب فلور باکتری های مفید در بدن می شود و باکتری های بیماری زا می تواند روی سطوح داخلی و خارجی رشد کرده و منجر به بیماری و از بین رفتن آن ها شود.

- همچنین سعی کنید شکر بیش از حد مصرف نکنید، زیرا می تواند باعث ایجاد باکتری های بد برای تغذیه شود، که در واقع باعث بی ثباتی باکتری های خوب و بد در بدن شما می شود. تحقیقات نشان می دهد که مقدار شکر تصفیه شده در رژیم غذایی شما به طور قابل توجهی می تواند عملکرد روده و ترکیب محتوای روده را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین برای اینکه پروبیوتیک ها کار خود را انجام دهند، باید میزان مصرف قند را کاهش دهید و به باکتری های خوب اجازه دهید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

- خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. غذاهای حاوی پروبیوتیک و مکمل با کیفیت بالا به هضم غذا کمک می کند و سم زدایی کولون را تسریع می کنند و باکتری ها را در روده شما متعادل می کنند.

سخن آخر

همان طور که ملاحظه کردید پروبیوتیک ها از انواع باکتری های مهم و ضروری برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش هستند و به علاوه بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می گذارند. اگر رژیم غذایی متعادل و سالمی سرشار از میوه جات، سبزیجات، لبنیات و ... داشته باشید میزان آن ها مناسب بوده و بدن شما سالم است اما در صورتی که رژیم خوبی نداشته باشید این باکتری ها از بین رفته و مثلا عوارضی مانند چاقی ایجاد می شود. در این شرایط باید با مشورت پزشک رژیم خود را تغییر داده و از مکمل های پروبیوتیک نیز استفاده کنید. 

[collapse id=2797]

منبع: سلامت بانوان اوما

  • ۹۹/۰۴/۲۴
  • تینا فتاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی